Az erőteljes tömeges adatgyűjtés feltűnt már a tavalyi fesztiválon is. Mint minden évben, becsületes soproni honpolgárként kötelességem részt venni a VOLT Fesztivál nevű produkción, egyelőre csak hallgatóként. Tavaly feltűnt, hogy mindenkitől elkérik a személyi igazolványát és gondosan lemásolják. Mivel adatokkal foglalkozom, ezért nem bírtam türtőztetni magamat és megkérdeztem a “kislányt”, hogy: “miért másolják le?”. Válasz: “Mert” le kell másolják… Azt gondoltam, hogy az adatkezelési szabályokkal kapcsolatban nem a “kis hölgy” fog érdemi felvilágosítást nyújtani, de mégsem tetszett a dolog, mert privát emberként nekem ne másolgassa le akárki a személyi igazolványomat… Még akkor se, ha a VOLT Fesztivált szeretem!
Tömeges adatgyűjtés: A felvillanyozódás!
A cikk ötlete már korábban megszületett. De ez a másik cikk inspirált a megírásában, mert ezek szerint nem csak nekem futottak át az agyamon ezek a gondolatok a sorban állva. Néztem, ahogy önkéntelenül nyújtja át mindenki a kis identity card-ját és senkinek nem jut eszébe megkérdezni, hogy: why?, warum?, miért? A tudatosság szikrányi jelenlétét sem fedeztem fel a többiekben. Ez a neuronok hiánya, az alkohol erős befolyása, más szerek, netán a közöny érvényesülésének volt köszönhető? Ezt nem tudom, de meglepetéssel és némi egyet nem értéssel fogadtam a tényt, hogy senki sem emel szót a kis plasztik kártyájának a másolásáért. Nekem pedig semmi kedvem nem volt átadni a kártyámat. Főként, mert egy kisebb nyaralás árát hagyom ott évente, ezek után még az adataimban is vájkáljanak? Szóval szó, szót követett. És azt a választ kaptam, hogy vagy odaadom vagy nincs bemenetel… Újabb magyarázat került elő: “Mert” a fotó alapján azonosítanak. Ez rendben, bár fotót se tároljanak rólam… Azonban itt többről VOLT szó, ugyanis mindkét oldal szkennelésre került. ÉS ezzel nekem a fő problémám az, hogy pontosan tudom, hogy az ott begyűjtött több tízezer ember adatai egy kis táskányi külső merevlemezen korlátlan ideig tárolhatók. A VOLT rendezvénytől függetlenül… De mégis ki tudná azt megmondani, bármelyik vállalkozás esetében, hogy valóban törlésre kerülnek ezek az ideiglenesen tárolható adatok?
Tömeges adatgyűjtés: Jól csinálják!
Ez a cikk annak ellenére, hogy talán VOLT támadását kelti inkább dicséri őket, mert a másik oldalon adatbázis marketing szakemberként, én is szívesen kézhez kapnám azt az adathalmazt. Ugyanis ez a tömegesen gyűjtött adatbázis nem csupán a személyi igazolványokból áll. Hanem a weboldalukon, a videókamerákból, a személyi igazolványokból, a kártyákhoz rendelt fogyasztási mennyiségekből, összegekből áll. Ebből bizony már aranybányát lehet építeni. Ugyanis ennyi adatból azt is meg lehet mondani, hogy jövőre kit hívjunk vissza a Fesztiválra előadónak, kit ne. Kinek küldjünk early bird bérletvásárlási felhívást és kinek ne?! És még kb 1.500 kérdésre lehet belőle a válaszokat megjósolni. Szóval az adathalmaz, amit a VOLT, Balaton Sound, Sziget Fesztiválok összegyűjtenek eszméletlen értéket és még annál is nagyobb konkrét sok, sok dollárt ér. A segítségével bármire meg lehet keresni a válaszokat, ezért érdemes tömeges adatgyűjtésben, adatbázis építésben gondolkodni.
Tömeges adatgyűjtés: Mire használható még?
Mondok még pár példát, hogy milyen kérdésekre lehet válaszokat találni az adatbázisban. Össze lehet rakni a főbb útvonalakat, a jövő évben oda kell rakni még egy szendvicses kocsit. Az óriáskerék pedig előnyösebb volna, ha előrébb kerülne. Az egyik szendvicses hihetetlen forgalmat hozott, de nagyon sokat kellett rájuk várni. Ezért meg kéne beszélni velük, hogy indítsanak jövőre még egy büfét vagy bővítsék a meglévőt. És még sorolhatnám. Egyszerűen hihetetlen milyen fantasztikus dolgokra lehet alkalmazni. Szóval irigykedem is, mint szakember… Ügyesek! És azok, akik ezt az utat célozzák meg a jövőben nem veszíthetnek, mert az adatokból sok mindent ki lehet olvasni!
Tömeges adatgyűjtés: A törvények!
Hogyan csinálnám, ha az enyém volna a Google vagy a Facebook? A nagy adatkezelési törvények… Az óriásira nőtt vállalatok hatalmas adatmennyiségeket gyűjtenek be a felhasználókról, a vásárlókról, profiloznak minket. A hirdetések ezek alapján futnak és a laikus jogosan gondolhatja, hogy a fő bevételforrásuk a hirdetésekből érkezik be. És igaza is volna a kedves Olvasómnak, legalábbis részben. Ugyanis a begyűjtött adatokat nagyon sok millió dollárért tudnám eladni. Persze a Google és Facebook biztosan nem adja el az adatait, ezt én csinálnám így. 🙂 A legkevésbé sem szeretném, ezt elhinteni az éterben, hogy ők így működnek. Biztosan minden szabályt betartanak.
Tömeges adatgyűjtés: A kendőzetlen igazság!
Mondjuk én fittyet hánynék ebben a magasságban bárkire, mert bárkit megvehetnék abból a pár száz milliárdból. A nagy cégek marketing vezetőivel napi kapcsolatban lennék és 5-20-50 millió dollárért végeznék nekik különböző szűréseket. Ez egy elég exkluzív “kis” biznisz volna, aztán kiállítanám a számlát “Advertisment” megjelöléssel. 🙂 Mesés volna nem? Persze a valóságban biztosan nem így működik, mert betér hozzájuk egy adatvédelmni biztos és rögtön kiszúrná az ilyesmiket. Pl.: Azonnal észrevenné a New Yorki irodában, hogy Michiganben a 13.347-es szerver tele van pakolva olyan adatokkal, amelyeket már nem kezelhetne a cég. Vagy eleve nem kezelhetné a cég… Ez egy sasszemű adatvédelmi biztos lenne ám, röntgen szemekkel, szkenner újakkal, és sistergő modemes hanggal, a füleiben meg két 1.000 megabites LAN csatlakozóval, így rögtön megtalálna minden elfelejtett, már rég törlésre érett adatot a ~3.7000.000 szerver mindegyikén. Na de térjünk vissza ebből a “kellemes” utópiából a való élethez…
Adatgyűjtés: a konklúzió!
Ez egy adatvezérelt társadalom! Minden bitben van már tárolva. Lassan a hálózat csapdájában leszel te is, mint szegény Sandra Bullock. Aztán majd nézhetsz nagy, pislogó szemekkel, amikor a házad már valaki más nevén van másnap. Az erőteljes iróniát és cinizmust félretéve az adatokkal nagyban tudod lendíteni a céged fejlődését. Iszonyatosan sok pénzért tudsz legális adatszolgáltatás üzletet építeni. Most tényleg legálisat, nem olyan fenti, utópiásat gondolok. És ha nem, akkor pedig saját részre remekül tudod alkalmazni, így maximálisan azt tudod adni az ügyfeleidnek, amit ők szeretnének.
Tömeges adatgyűjtés: Jövendölés!
Úgy vélem, hogy az adatkezelés nekünk kis embereknek van kitalálva. A nagy közösségi oldalak meg a titkosszolgálatoknak, hogy minden böffentésedről tudjanak. A kicsiket megbüntetik, a nagyokat meg vagy partnernek vagy ellenségnek titulálják. A lényeg, hogy az új adatkezelési törvényeknek neked, nekem, nekünk meg kell felelni! Érdemes átgondolni az egész korábbi koncepciódat, mert már hamarosan beköszönt a 2018. május-i új korszak. Mi a legfontosabb számodra? És mi az ami ebben nem is fog változni? Az hogy legyen egy (vagy több, az még jobb) folyamatosan épülő marketing adatbázisod, amelyből folyamatosan tudsz érdeklődőket, vásárlókat generálni.
Marketing adatgyűjtés: Fókusz!
Milyen adatbázisok lehetnek ezek? E-mail adatbázis, Facebook adatbázis, Youtube adatbázis, Google+ adatbázis, Twitter adatbázis, Instagram adatbázis, Pinterest adatbázis. Ki tud ebben neked segíteni? Ismerek egy jó adatbázis marketinges szakembert, Bökönyi Norbertnek hívják. Na Ő, biztosan fog tudni neked is segíteni, mert már jó sok (és jó) bázist épített meg az előzők közül. Keress bátran és ha tetszett oszd is meg másokkal. Előre is köszönöm.